סמארטק - טכנולוגיה אסטטית

הטיפול בפוסט אקנה

במהלך עבודתנו בטיפול בעור אנחנו נתקלים בלא מעט אתגרים אחד מהם הוא אקנה, אקנה הוא אתגר טיפולי אין שחור ולבן , לכל מטופל תגובה שונה , החלמה שונה ולרוב טיפולי האקנה מלווים בעליות ומורדות, פתאום שיפור מאוד יפה , פתאום רגרסיה , אין מטפל שלא חווה את זה. אין פה זבנג וגמרנו עם האקנה , אקנה הוא תוצאה של גורמים הורמונליים וכל עוד שהם קיימים נהיה חייבים טיפול משמר . היום אני רוצה לדבר איתכם על נקודה לא פחות חשובה מהאקנה , על הפוסט אקנה , אחרי שסוף סוף עלינו על הגל , העור מאוזן אין יציאה של פצעים חדשים אבל יש לנו סימנים שמבחינת מראה אסתטי גם מאוד מפריעים למטופל שלנו ובואו נודה גם לנו:) זה עדיין לא חלק!
אז במאמר הזה נעשה סדר בנוגע לפוסט אקנה
שאנחנו מדברים על פוסט אקנה , למעשה אנחנו מדברים על 3 אפשרוית שיכולות להופיע במצטבר או שלא :
1. סימנים אדומים
2. כתמים חומים שנשארו במקום בו היה הפצע
3. צלקות /חורים/ שקעים בעור
את כל המופעים הללו אנחנו מכירים בשם צלקות פוסט אקנה , אבל חשוב לעשות הפרדה ולהבין מה הגורם של כל מופע ואיך לטפל בו , מאחר ולכל אחד גורם שונה ולכן יהיה גם טיפול שונה.
1◀️סימנים אדומים ◀️ – לא מכילים מלנין אלא המוגלובין , הסימנים האדומים שלפעמים יהיו אדומים מאוד – אלו בעצם שרידי הדלקת , כלי דם זעירים שנוצרו באופן זמני בתהליך הדלקתי כדי לאפשר מעבר של תאי מערכת החיסון , למרום שהדלקת טופלה לוקח זמן לכלי הדם האלה להתפנות מהמקום , מי שאחראי לפרק אותם הם אינזימים בעור שמפרקים אותם בעזרת תהליך איטי של הרס מבוקר, תהליך שלא קורה בשבוע וגם לא בחודש באופן טבעי . ללא התערבות קוסמטית יכול להגיע עד שנה פחות או יותר .
הטיפול הנכון בסימנים אדומים – כל עוד והסימנים מאוד אדומים הנכון הוא לתת חומרים ממשפחת נוגדי דלקת ונוגדי חמצון בשילוב עם חומרי שיקום והרגעה , סימנים אדומים מאוד מעידים על סיום דלקת טרייה ובחירת מקלפים וחומרים מגרים עלולים להאט את הריפוי, לאט עם הפחתה ברמת האודם ניתן לשלב מקלפים במינון הדרגתי לזירוז מטאבוליזים וקילוף עדין של העור , התהליך הזה יזרז את פינוי כלי הדם הזעירים .
טיפולים בקליניקה לסימנים אדומים – מיקרונידלינג באורכי מחט נמוכים , גלי רדיו פרקציונלים (עדיף מסוג אבלטיבי פחות פוגע באפידרמיס ) , פילינגים אינזימטיים בסדרת טיפולים ,כל אלה יזרזו את פינוי ההמוגלובין במקום הדלקת ויביאו לריפוי ושיפור מהיר בהפחתת הסימנים האדומים .
2.◀️כתמים חומים שנשארו במקום הפצע◀️ – אלה מכילים מלנין , נראה את זה בעיקר במטופלים עם פיצפטריק מעל 3
הגורם – כחלק מהמלחמה של העור עצמו בריפוי האקנה מערכת החיסון מתעוררת ומעירה גם את המלנוציטים שעוזרים במלחמה , מלנוציטים יודעים לייצר מלנין כחומר אנטי דלקתי הם שולחים למקום הפצע מלנין , הכתם שנוצר הוא תופעת הלוואי של התהליך הזה.
הרבה פעמים סימנים אדומים בפיצפטריק 3+ הופכים עם הזמן לסימנים חומים וחייב לשים לב לזה כבר בתחילת הטיפול ולשלב לאחר איזון העור מדכא מלנין למניעת הכתמים.
הטיפול הנכון בסימנים חומים – מדכא מלנין ומקלף , מצד אחד להקטין את ייצור עודף המלנין בשכבה הבאזלית מצד שני לקלף את הכתם על הקרנית
3.◀️צלקות /חורים/שקעים בעור◀️ – פה מדובר בפגיעה של הקולגן , וזה קורה במיוחד בעורות חסרי שומן , גם ללא חיטוט ונגיעה בפצעים יכולת החלמת העור נפגעת ובמקום הפצע עלול להישאר צלקת
הטיפול היעיל – טיפולים שיהרסו את הקולגן הפגוע והעור יבנה קולגן חדש , סדרת טיפולים מסוג מיקרונידליג , גלי רדיו פרקציונלים , בשילוב עם תכשירים מקלפים ומשקמים לבניית מחסום אפידרמלי לשימוש בייתי
חשוב להבין שבחירת התחלת הטיפול בצלקות מסוג זה חייבת להיות לאחר שהעור מאוזן ומספיק זמן ללא פצעים וכמובן בפיצפטריק מעל 3 חייב לצייד את המטופל במדכא מלנין בנוסף.
לסיכום : הטיפול בצלקות אקנה , תמיד יתחיל לאחר איזון העור , האבחנה פה היא חשובה ביותר , חייב לקחת בחשבון את פיצפטריק של העור ויהיו מצבים שנצטרך לעבוד גם על סימנים אדומים/חומים וגם על צלקות/שקעים, בחירת העבודה בשקעים תמיד תהיה בסוף כי הפגיעה בעור היא העוצמתית ביותר במצב הזה ולא נעשה את זה כל עוד והסימנים אדומים וטריים . ועוד דבר אחרון לסיום המלחמה באקנה לא תמיד נגמרת כאן , כל עוד ויש גורם הורמונלי (וזה יכול להיות תהליך טבעי של חוסר איזון הורמונלי בגיל ההתבגרות )הטיפול חייב להמשיך בצורה מתחזקת של חומרים מאזנים/מקלפים לפי הצורך במינון משמר וביקורות בקליניקה